Hållbar utveckling

Hållbar utveckling grundar sig på tankar om en helhetssyn på människan och dess utveckling. Det finns tre dimensioner av hållbar utveckling: Den sociala, den ekonomiska och den miljömässiga. Dessa tre dimensioner jobbar vi med för att de ska omfatta hela förskolans lärande, kunskap och omsorg. Vi vill bidra till att bygga upp barns positiva framtidstro och arbetar med hållbarhet, hälsa och välbefinnande tillsammans med barnen bland annat såhär:

• Vi leker olika rollekar där barnen kan anta olika roller och ha likvärdiga möjligheter att delta. Vi läser böcker där olika livsvillkor lyfts fram och samtalar med barnen om dem. Vi arbetar kring innehållet i FN:s barnkonvention tillsammans med barnen.

• Vi samtalar om varifrån maten kommer, hur man kan minska matsvinnet och vart maten vi slänger tar vägen. Vi odlar olika sorters grödor såväl inomhus som utomhus tillsammans med barnen. Vi samtalar om nedskräpning kopplat till nedbrytning, och låter barnen hjälpa till att sortera, återbruka och återvinna material.

• Vi ställer frågor och samtalar om företeelser och samband i omvärlden. På så sätt utmanas och stimuleras barnens intresse för hälsa och välbefinnande samt hållbar utveckling. Vi använder ofta olika estetiska uttrycksformer tex. skapande, dans, teater, sång och musik där alla sinnens kan vara aktiva för att underlätta barnens kunskapsutveckling.

• Att främja barns fysiska och psykiska hälsa och välbefinnande kan göras på många olika sätt i förskolan. Rörelse, goda matvanor och en väl avvägd dagsrytm bidrar till detta. De första åren lägger också en viktig grund för den psykiska hälsan senare i livet. På förskolan finns unika möjligheter att inspirera till rörelseglädje tidigt i barnens liv. Barnen hos oss rör på sig och utvecklar sin kroppsuppfattning, motorik och koncentrationsförmåga genom planerade och spontana aktiviteter, vi har rörelsesamlingar, dansar till olika sorters musik, bygger hinderbanor, hoppar, klättrar och balanserar både inne och ute.

Vi är den enda förskolan i Göteborg som erhållit utmärkelsen ”Skola för hållbar utveckling”
från Skolverket med bland annat följande motivering:

Förskolan Tindra, Eriksberg uppmuntrar barnen att vara delaktiga i frågor som rör dem själva och göra egna val utifrån mognad och situation” och ”På Förskolan Tindra Eriksberg arbetar man aktivt för att utforma innemiljön och planera utevistelser som stimulerar till lek och lärande med hållbar utveckling som ledstjärna.

Vi förnyar vår ansökan vart tredje år.