Utevistelse

På förskolan Tindra är vi ute redan efter frukost. Frisk luft ger piggare och friskare barn och pedagoger, därför är vi ute i alla väder. På gården har barnen också goda möjligheter att mötas över avdelningarna och över åldersgränserna. Dessa möten hjälper till att skapa nya relationer och inspirerar till nya spännande lekar mellan barnen.

På gården kan man leka, lära och busa tillsammans. Vår gård består av traditionella sandlådor och stora träleksaker men också av klätterträd, material till hinderbana, bollekar, trästockar att klättra på, tunna träskivor att placera ut och gå och hoppa på med mera. Allt för att ge möjlighet att utveckla balans, muskler och koordination. Närheten till Krokängsparken ger oss möjlighet att använda parkmiljön som ett pedagogiskt uterum.

Ute i alla väder

Tillsammans upplever vi vädrets och årstidernas olika växlingar. Strålande vårsol, gröna försommarväxter, odlingslådor, vattenpölar, sand, geggamoja, insekter, djur, fallande höstlöv, snö och is gör utomhusmiljön spännande och variationsrik. Vi lär oss om samband i naturen och om olika naturvetenskapliga fenomen. Naturmiljöer bjuder in till lek och utforskande, och ger barnen rika sinnesupplevelser genom lukt, ljud, känsel, syn och smak.

Vi vistas mycket i vår närmiljö och gör utflyter varje vecka i närområdet. När barn får vistas mycket i sin närmiljö skapar de en relation till naturen och även ett intresse för att närmiljön ska finnas kvar. Att vårda sitt närområde bidrar till att området blir viktigt och kan leda till att barnen vill fortsätta att vara rädda om det. Varje barngrupp har också minst en utflyktsdag i veckan där barnen är med om små och stora äventyr. Det kan bli utflykter i skog och mark med ett särskilt tema, olika lekplatser, besök på museum, bibliotek och teater.

Utelek är viktigt för alla barn

Forskning har visat att det finns ett tydligt samband mellan barns hälsa och om de regelbundet leker ute eller inte. Det är viktigt att barn får möjlighet till fysiska och mentala utmaningar under lekfulla former. Interaktion med naturen, om det så bara är träd, gräs och stenar, är svår att slå.

Naturen är heller inget stumt lekredskap utan bidrar med sensationer för alla sinnen i form av skuggor, dofter, prassel i löven, vindens sus, vattenspeglar, fågelkvitter och porlande bäckar.

Vi arbetar med Generation Pep – rörelseglädje och hälsosam kost

Generation Pep stöttar förskolor i arbetet med fysisk aktivitet och hälsosamma matvanor. Pep grundades på initiativ av kronprinsessparet Victoria och Daniel. Målet är att bli en folkrörelse med visionen att alla barn och ungdomar ska ha möjlighet och viljan att leva ett aktivt och hälsosamt liv, vi på Tindra delar denna vision! Forskning visar att daglig fysisk aktivitet förbättrar koncentrationsförmågan och inlärningen.